Muziekverkopen deed je zo - Peter Stribos

Artikelnummer: 9789491920356
Artikel 1 van 14 Volgende
€ 19,95 (inclusief 6% BTW)
Aantal

Een persoonlijke geschiedenis, maar ook een beeld van de muziekverkoopbranche in Nederland vanaf 1945.
Een verhaal over passie, over vinyl cassettes, CD's, Spotify en weer over vinyl.

Peter Stribos (1953  +2017) was een muziekverkoper, vanaf de jaren 60 tot 2001 als drijvende kracht achter een zelfstandige muziekspeciaalzaak, daarna als medewerker van een muziekketen. Hij schreef concert- en plaatrecensies, toneelstukken. 'Muziekverkopen deed je zo' is een geschiedenis, een analyse en een liefdesverklaring.

Wil jij ook een kijkje in de muzikale wereld van Peter?
Klik hier om zijn persoonlijke Spotify lijst te beluisteren.

ISBN:      9789491920356
Uitgave:  maart 2017
Uitgever: Bullseye Publishing VOF, Weert (NL)

LEES HET ARTIKEL IN NVER MAGAZINE HIER TERUG

LUISTER HIER HET INTERVIEW OP WEERT FM TERUG

LUISTER HIER HET INTERVIEW CULTUURCAFE L1 TERUG

LUISTER EN KIJK HIER HET INTERVIEW VAN RADIO 3ML TERUG

LUISTER HIER HET INTERVIEW VAN L1 TERUG

Quotes / Recensies:

Met heel veel plezier heb ik het boek Muziek Verkopen Deed Je Zo van Weertenaar Peter Stribos gelezen. Buiten het feit dat Peter Stribos in de regio Weert en omstreken een prominente bekende is vanwege zijn vroegere muziekwinkel in het centrum van Weert laat Peter zien dat hij naast een gepassioneerde muziekkenner, muziekliefhebber ook een succesvolle selfmade retailer was. Peter neemt ons ook mee in de geschiedenis van de opkomst en ondergang van de verschillende geluidsdragers en de muziekindustrie gezien vanuit zijn persoonlijk perspectief en carrière.  En Peter beschikt over een onderhoudende schrijfstijl doorspekt met toch wel typische en herkenbare humor.

Peter zet met dit prettig leesbaar boek een waardevol testament neer van zijn carrière als verkoper van muziek. Het boek geeft op een eerlijke wijze ook de successen en mislukkingen weer die Peter heeft mogen ervaren.

Dit werk bevat vanuit verschillende invalshoeken een historisch en soms hilarisch perspectief van de beschrijving van de opkomst van de gespecialiseerde muziekhandel Stribos in Weert. En het uiteindelijk verdwijnen van deze in de wijde omtrek bij de kenners bekende speciaalzaak op haar hoogtepunt door de zaak te verkopen aan de toenmalige succesvolle keten vanLeest. Een muziekwinkel die een grote invloed heeft gehad op de smaak, kennisverbreding en verspreiding van de muziekkennis en bezit van opgenomen muziek in Weert en omstreken. Ik kan het tot op de dag van vandaag levendig herinneren dat ik in de jaren tachtig zelf regelmatig met soortgenoten op de fiets naar zijn winkel in Weert trok om elpees en later cd’s te kopen van onze eerst verdiende zakcentjes. Wat ik me daarvan ook nog goed herinner is dat Peter ons persoonlijk en onze smaak kende, wist wat we zochten en last but not least onze levende adviseur en gids was in het ontdekken van telkens weer nieuwe muziek. Het is inspirerend te lezen hoe Peter vanuit zijn perspectief deels op gevoel aan klantenbinding deed en een grote en diverse schare aan muziekliefhebbers aan zich wist te binden.

In het boek karakteriseert Peter sommige klantengroepen op een bijna archetypische manier. Muziek speelt in het leven en beleven van veel mensen een cruciale rol. Mooie voorbeelden betreft zijn belevenissen met de in klassieke muziek geïnteresseerde Rector en muzikale veelvraat Ad.

Het boek is doorspekt met levenslessen voor ondernemers en laat ook zien dat de muziekindustrie door de tijd heen verworden is van in de beginperiode geleid door muziek puristen tot uiteindelijk een grotendeels verschaalde industrie waar het voor vele maatschappijen alleen gaat om bottom line geld verdienen over de ruggen van muzikanten. Kapot gemanaged dus…

En ondanks dat soort krachten: hoe je door passie, focus, doorzettingsvermogen en liefde voor je klant toch een boterham kunt verdienen met het verkopen van muziek. Hoewel het verhaal eind 2009 eindigt is er gewoon hoop; er zijn diverse voorbeelden waarin individuele kenners en liefhebbers er nog steeds in slagen muziek succesvol onder de aandacht te brengen van het publiek. Dit dankzij en ondanks de technologische ontwikkelingen die de laatste decennia een enorme impact hebben op de ecologische muziek community van artiesten, labels, winkels, liefhebbers, verkoopkanalen en Internet.

Het boek Muziek Verkopen Deed Je Zo is een relevant stuk geschiedenis; zeker voor muziekliefhebbers, (startende) ondernemers en iedereen die de muziekgeschiedenis beschreven vanuit een persoonlijk ondernemersperspectief van de afgelopen vijf decennia wil herbeleven.

Frank Hurkmans
www.maxazine.nl\limburg
www.maxazine.nl\brabant
www.DeGeleCulturele.nl

XXX

Liefde voor muziek is muziekverkoper Peter Stribos met de paplepel ingegoten. Belangrijk hierbij is zijn moeder, die in de jaren vijftig een platenafdeling begint in een radiowinkel (radio's, lampen, huishoudelijke apparatuur e.d.) in Weert die zij samen met haar echtgenoot runt. Midden jaren zestig komt Peter als twaalfjarig jongetje zijn moeder 'helpen' met ongevraagde adviezen ten behoeve van de inkoop van plaatjes. Even daarvoor is bij hem al het lichtje aangegaan als hij voor het eerst the Rolling stones hoort met Satisfaction. De knul weet zeer snel een plek in de winkel te veroveren; hij lijkt de veranderende tijdsgeest en de explosie van de rock 'n roll haarfijn aan te voelen. En anders is er wel die attente handelsreiziger die hem vraagt een plaat nog een keer te beluisteren (zoals bij Dedicated follower of fashion van the Kinks) zodat hij er alsnog 25 stuks van bestelt. Bestellen is in die tijd even anders dan tegenwoordig. De vertegenwoordiger komt eens in de twee weken langs, tussentijds bestellen is niet gebruikelijk. Hoeft ook niet, want de klant wacht toch wel. Dan nog wel. In de jaren zeventig raakt de muziekindustrie steeds verder geprofessionaliseerd. De 'Nijenrode-types' -mensen die wel kennis hebben van handel, maar niet per definitie kennis van of liefde voor muziek- doen hun intrede. In de beleving van Stribos een onoverkomelijk gevolg van de gezellig rommelige, niet zo zeer professionele dan wel op geld verdienen gerichte jaren zestig, maar ook een verandering die de bijl aan de wortel van de muziekindustrie is. Een muziekindustrie die de komst van de blanco audiocassette al met de nodige chagrijn (hometaping is killing music) onthaalt. Ten onrechte volgens Stribos die in de blanco tape een marketingtool voor complete albums ziet. De jaren tachtig kenmerken zich door de komst van de compact disc, en de omslag die de muziekindustrie maakt als gevolg van het succes van die drager. Ondertussen groeit Stribos platenhandel uit tot een volwaardige speciaalzaak. Is het een idee om met collega's te gaan samenwerken? In de jaren 90 staat automatiseren centraal: van begotel naar entersys en phononet. Ook begint de opkomst van de levering aan branchevreemden en aan het eind van de eeuw lijkt de klad erin te raken. In 2001 verkoopt Stribos zijn winkel aan Van Leest. Wat dan volgt wordt beschreven in een 50 pagina's tellend relaas waarbij een muziekliefhebber uit een speciaalzaak zich moet schikken in het logge op resultaat gerichte korte termijn denken van het groot winkelbedrijf. Een 'botsing' der culturen volgt, eentje die op de schrijver van deze recensie overigens zeer herkenbaar overkomt.
Sowieso is dit boek een feest der herkenning. Heel handig weet Stribos de geschiedenis van de popmuziek te koppelen aan een precieze en nogal volledige beschrijving van de platenhandel in al zijn facetten. Je kan het zo gek niet bedenken of Peter heeft er wel een verhaaltje of anekdote over. Zeer herkenbaar zijn zaken als het analoge kaartjessysteem, de rondjes bij de maatschappijen, accessoires in alle soorten en maten, kaartverkoop van popfestivals en ga zo maar door.
En het is logisch dat hij daarnaast als muziekverkoper zijn publiek les wil geven. Stribos heeft een uitgebreide kennis van muziek en dat levert vaak interessante verhalen op. Zo wijdt hij 10 pagina's (van dit 300 pagina's tellende boek) aan het Limburgse 'vastenaovundj'-lied, iets waar ik, woonachtig in het Gooi, zo goed als niets over weet. Soms slaat hij de plank ook wel eens mis, bijvoorbeeld als hij meent dat disco de directe aanjager is van Songs in the key of life van Stevie Wonder. Een mening die bij mij nogal de wenkbrauwen deed fronzen. Ook schrijft hij dat Dire Straits' Brothers in arms in 1985 de eerste volledig digitaal opgenomen compact disc is. Dat waag ik te betwijfelen, al was het maar omdat the Visitors van Abba in 1982 de allereerste populaire titel ooit is op CD én één van de allereerste volledig digitale opnames. Dit zijn kleine smetjes, net zoals het taalgebruik dat Stribos hanteert. Op bekenden van hem zal dat zeer herkenbaar overkomen, maar voor ieder ander zal dat niet altijd even soepel doorlezen. Tegelijkertijd geeft dat het boek ook wel iets heel eigens en persoonlijks. Vanuit geschiedkundig oogpunt vind ik dit boek belangrijk, want er zijn bij mijn weten niet zoveel boeken die de 'day to day business' van een platenspeciaalzaak in al zijn facetten beschrijven. Wie over 100 jaar wil weten hoe er in Nederland platen werden verkocht op lokaal niveau, heeft met dit boek een prima referentie in handen. En wie overweegt om zijn of haar avonturen in platenland ook op papier te zetten, zal door dit boek beslist worden geïnspireerd.
U kunt dit boek verkrijgen bij diverse boek- en muziekwinkels of online bestellen via Bol.com of Bullseye Publishing.
Voor nog geen 25 euro krijgt u het dan keurig netjes thuis gestuurd.


Haro Musters
Facebookgroep: Platen-cd-baas

XXX

Eric Gadet - Commercieel Directeur Universal Music, muziekliefhebber en levensgenieter:
"Peter handelde altijd uit passie! Daardoor was zijn werk niet zijn werk maar zijn leven!"

XXX

“Mijn muzikale smaak en kennis dank ik aan Ad Bruijnaers, Peter Stribos en zijn team, Helmi, Herman, Martijn..” 
- Joost Linsen -

XXX

'Bier hadden we in Nederweert, voor de muziek fietsten we naar Weert, naar Stribos'.
- Gerard Kessels -  columnist De Limburger

XXX

'Het leek wel of hij alle platenkasten in Weert in z'n hoofd had zitten. Ideaal als je een cadeau zocht, altijd raak!'
- Tineke Prins - Dramadocente

XXX

'10 jaar Stribos: een onuitwisbare periode uit mijn leven en een prima leerschool. Nooit willen missen...'
- Laurent van Dooren - Vido, Harry en de gebroeëke Zwiegelkes, ex-Radio Stribos -

XXX

'Pier's onnavolgbare kennis en coole tips in de Maasstraat voedde mijn passie en tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds een absolute muziekfreak. Van Albinoni tot Zappa: Pier beschrijft het hele alfabet van de muziekindustrie in dit fascinerende boek!'
- Marcel Joachimsthal -


© 2013 - 2018 Bullseye Publishing | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.